Στα “σκαριά” βελτιώσεις στην καθημερινότητα των ΑμΕΑ

ACCESo Ατομα με Αναπηρία κατασκηνώσεις; ΑΜΕΑ Σέρρες

Το χειρίζεται προσωπικά ο πρωθυπουργός

Το χειρίζεται προσωπικά ο πρωθυπουργός

Μέτρα για να αλλάξει προς το καλύτερο η ζωή των ΑμΕΑ σχεδιάζει η κυβέρνηση σε συνεργασία με τα αρμόδια Υπουργεία. Ανάμεσα σε αυτά είναι η επιστολική ψήφος ή ακόμα και άσκηση του εκλογικού δικαιώματος από το σπίτι, πρόγραμμα επιδότησης μέσω ΕΣΠΑ για παρεμβάσεις σε κατοικίες ώστε να γίνουν προσβάσιμα σε ΑμΕΑ όλα τα κτίρια ακόμα και τα ιδιωτικά, αλλά και στελέχωση των ΚΕΠ με ανθρώπινο δυναμικό ειδικών προσόντων για την εξυπηρέτηση πολιτών με αναπηρία .

Παρά το γεγονός ότι οι πολίτες με κάποιους είδους αναπηρία φτάνουν σήμερα στην Ελλάδα περίπου το 1 εκατομμύριο, χωρίς όμως να υπάρχει επίσημη απογραφή, οι υποδομές ακόμα και στην Αθήνα δημιουργούν ζητήματα αποκλεισμού με την προσβασιμότητα και σε δημόσια κτίρια να αποτελεί άγνωστη λέξη και τη μετακίνηση ακόμα και στα πεζοδρόμια να είναι αδύνατη.

Να σημειωθεί μάλιστα ότι όπως ορίζει η νομοθεσία σε όλα τα υφιστάμενα δημόσια κτίρια θα έπρεπε να έχουν γίνει οι απαραίτητες παρεμβάσεις έως το τέλος το 2020 ώστε να είναι απολύτως προσβάσιμα. Το υπουργείο Περιβάλλοντος έχει αναλάβει τη σύνταξη του Εθνικού Σχδίου Προσβασιμότητας και για το λόγο αυτό έχει ενεργοποιηθεί εκ νέου η σχετική διυπουργική επιτροπή.

Παράλληλα αναμένεται να αποσταλεί πρόταση χρηματοδότησης μέσω ΕΣΠΑ για την επιδότηση των παρεμβάσεων δημοσίων φορέων και πολιτών ακόμα και σε ιδιωτικά κτίρια προκειμένου αυτά να γίνουν προσβάσιμα. Παράλληλα θα δημιουργηθεί ειδικός χάρτης προσβασιμότητας ΑμΕΑ, στον οποίο θα υπάρξει καταγραφή της κατάστασης των δημοσίων κτιρίων, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις είναι πιο «αφιλόξενα» και από τα ιδιωτικά.

Αναφορικά με την υποχρέωση εφαρμογής της προσβασιμότητας σε υφιστάμενα κτίρια συγκεκριμένων χρήσεων μέχρι 2020, σύμφωνα με τον υφυπουργό Περιβάλλοντος, Δημήτρη Οικονόμου, το υπουργείο θα συντάξει Τεύχος Τεχνικών Οδηγιών για την προσαρμογή τους μέχρι τις 30/06/2020, ώστε αυτά να καταστούν προσβάσιμα σε ΑμεΑ και Εμποδιζόμενα άτομα. Επιπροσθέτως στα Τοπικά Χωρικά Σχέδια, τα οποία θα επικαιροποιήσουν και θα αντικαταστήσουν τα Πολεοδομικά Σχέδια και θα αρχίσουν να καταρτίζονται από τις αρχές της επόμενης χρονιάς, έχει προβλεφθεί ξεχωριστό κεφάλαιο για την προσβασιμότητα.

Την ίδια στιγμή τη δημιουργία ευνοικών υποδομών και προϋποθέσεων στα εκλογικά τμήματα προκειμένου να ψηφίζουν ανεμπόδιστα και τα άτομα με αναπηρία έχει ως προτεραιότητα το υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο, πάντως, δεν εξετάζει τη δημιουργία ειδικών εκλογικών τμημάτων για λόγους προστασίας προσωπικών δεδομένων αλλά και επειδή δεν προβλέπεται τέτοιας μορφής κατηγοριοποίηση στοιχείων στους εκλογικούς καταλόγους.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον γ.γ. του υπουργείου Εσωτερικών, Μιχάλη Σταυριανουδάκη, ο οποίος επίσης μίλησε στην ημερίδα της Εθνικής Συνομοσπονδίας ΑμΕΑ, ήδη εξετάζεται δέσμη άλλων μέτρων προκειμένου να αποφευχθεί ο αποκλεισμός των ΑμΕΑ από την εκλογική διαδικασία και συγκεκριμένα:

– Η δημιουργία δυναμικών εκλογικών καταλόγων ώστε να επιτρέπεται σε άτομα με αναπηρία και τους συνοδούς τους να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα κατά περίπτωση σε άλλο τμήμα απ΄αυτό που είναι γραμμένοι με διαγραφή από τους εκλογικούς καταλόγους ύστερα από συνεννόηση των δικαστικών αντιπροσώπων.

– Η εφαρμογή της επιστολικής ψήφου ή της ψήφου κατ΄οίκον με την παρουσία δικαστικού αντιπρόσωπο σε ειδικές περιπτώσεις διαπιστωμένης ανάγκης. Να σημειωθεί, πάντως, ότι προσφάτως η επιστολική ψήφος απορρίφθηκε στην περίπτωση των ομογενών.

Αναφορικά με το αίτημα των ΑμΕΑ για μοριοδότηση στις προσλήψεις, αναμένεται να τεθεί στο ΑΣΕΠ μαζί με ανάλογα αιτήματα που έχουν υποβάλλει άλλες ομάδες πληθυσμού όπως οι τρίτεκνοι και οι πολύτεκνοι.

Τη σύσταση νέων θέσεων εργασίας μόνιμου προσωπικού στα ΚΕΠ, με δυνητικά προσόντα την πιστοποίηση στη γραφή Braille και τη νοηματική, τον καθολικό σχεδιασμό και εγκατάσταση συστημάτων γραπτής επικοινωνίας στα ΚΕΠ για την εξυπηρέτηση κωφών και βαρήκοων αλλά και την επικαιροποίηση του θεσμικού πλαισίου για την προσβασιμότητα σε ιστοτόπους και εφαρμογές σε φορητές συσκευές, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ο σχεδιασμός του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τα ΑμΕΑ, όπως τον παρουσίασε ο αρμόδιος υφυπουργός, Γιώργος Γεωργαντάς.

Η ένταξη της διάστασης της αναπηρίας θα ενταχθεί στην Βίβλο του Ψηφιακού Μετασχηματισμού, η οποία θα αποτελεί δεσμευτικό εγχειρίδιο για όλες τις δημόσιες υπηρεσίες αλλά και στη χάραξη της στρατηγικής απλούστευσης των διαδικασιών.

Να σημειωθεί ότι τα ΚΕΠ είναι η πρώτη δημόσια υπηρεσία που πιστοποιήθηκε ως προσβάσιμη σε άτομα με κινητική αναπηρία. Στόχος πλέον είναι να είναι προσβάσιμα και σε άτομα με άλλου είδους αναπηρίες (κωφούς, τυφλούς). Σε αυτό θα βοηθήσει η ένταξη της υπηρεσίας εξ αποστάσεως διερμηνείας και χειλοανάγνωσης. Ηδη συστήματα εξ αποστάσεως διερμηνείας για την εξυπηρέτηση κωφών και βαρηκόων λειτουργούν στα ΚΕΠ Χαλανδρίου και Κορυδαλλού, ενώ σύντομα θα λειτουργήσουν και σε αυτό της Ηλιούπολης. Παράλληλα το υπουργείο εξετάζει την επικαιροποίηση όλων των παρεχόμενων υπηρεσιών χορήγησης δελτίων μετακίνησης, επιδόματος οικονομικής ενίσχυσης, κλπ.

Οσον αφορά στις πρωτοβουλίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, έμφαση θα δοθεί στη βελτίωση της καθημερινής μετακίνησης με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, τα τελευταία δύο χρόνια έχουν εκδοθεί περίπου 42.000 κάρτες μετακίνησης με τις αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα και 12.000 στη Θεσσαλονίκη.

Στις προτεραιότητες του υπουργείου εντάσσεται η πίεση στους παραχωρησιούχους ώστε η μπλε κάρτα, η οποία χορηγείται από το 2005 στην Ελλάδα εξασφαλίζοντας δωρεάν θέση στάθμευσης έξω από την κατοικία των ΑμεΑ αλλά και σε άλλους δημόσιους χώρους καθώς επίσης και τη δωρεάν διέλευση από τους αυτοκινητοδρόμους να αφορά το σύνολο των παραχωρήσεων χωρίς εξαιρέσεις.

Στο υπουργείο ήδη επεξεργάζονται την απλούστευση των διαδικασιών χορήγησης του δελτίου στάθμευσης ΑμεΑ και της προσθήκης επιπλέον κατηγοριών αναπηρίας στους δικαιούχους. Στα επόμενα βήματα εντάσσεται η εφαρμογή αυτοματοποιημένης λύσης για τα συνεχή προβλήματα λειτουργίας των ανελκυστήρων στα μέσα σταθερής τροχιάς, η αποκατάσταση των οποίων καθυστερεί πολύ.

Πηγή: ethnos.gr