Χρυσός Αλέξανδρος στον βραβευμένο με Όσκαρ Λούι Ψυχογιό για την προσφορά του στο σινεμά

Τιμήθηκε ο ελληνικής καταγωγής σκηνοθέτης

Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είχε έναν επίσημο προσκεκλημένο, τον ελληνικής καταγωγής Αμερικανό σκηνοθέτη Λούι Ψυχογιό, τον οποίο τίμησε απονέμοντάς του τον Χρυσό Αλέξανδρο για την συνολική προσφορά του στον κινηματογράφο.

Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα είναι ένας θεσμός που έχει αγκαλιαστεί από τους κινηματογραφόφιλους και τις ταινίες που προβάλλονται παρακολουθούν θεατές από όλη την Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό.

Στα διαλείμματα μεταξύ των προβολών, περιμένοντας να αρχίσει το επόμενο ντοκιμαντέρ, πολλοί κάθονται στα γύρω καφέ με το κινητό ή το τάμπλετ στο χέρι, στοιχηματίζοντας σε κάποια αθλητική διοργάνωση, μέσα από την ιστοσελίδα sport.netbet.gr, που προσφέρει υψηλές αποδόσεις για μια μεγάλη σειρά αθλητικών γεγονότων, σε ένα λειτουργικό και καλαίσθητο περιβάλλον, για στιγμές ψυχαγωγίας και χαλάρωσης.

Ποιος είναι όμως ο Λούι Ψυχογιός, το τιμώμενο πρόσωπο του 21 ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης; Ο 62χρονος Ελληνοαμερικανός γεννήθηκε στην Αϊόβα των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής και είναι γιος ενός Έλληνα μετανάστη που έφυγε από την γενέτειρά του, την Σπάρτη, λίγο μετά το τέλος του εμφυλίου πολέμου στην Ελλάδα.

Έχει βραβευτεί με το σημαντικότερο κινηματογραφικό βραβείο, καθώς πήρε το πολυπόθητο Όσκαρ για το ντοκιμαντέρ του «Ο Όρμος» (The Cove στα αγγλικά), που αναφέρεται σε ένα τεράστιο οικολογικό έγκλημα που συντελείται στην Ιαπωνία. Ο Λούι Ψυχογιός και το συνεργείο του πήγαν στο χωριό Ταϊτζί, ένα μικρό ψαροχώρι στον Ειρηνικό Ωκεανό, σε έναν όρμο όπου για έξη μήνες κάθε χρόνο οι τοπικοί ψαράδες σφαγιάζουν έναν τεράστιο αριθμό δελφινιών, περίπου είκοσι τρείς χιλιάδες ανά έτος. Η τοπική αστυνομία φρουρεί και προφυλάσσει τον όρμο, για να αποτραπούν παρεμβάσεις από ακτιβιστές ή οργανώσεις με οικολογική δράση.

Το κρέας του δελφινιού καταναλώνεται στην Ιαπωνία, καθώς αποτελεί παραδοσιακό έδεσμα, αν και είναι ιδιαίτερα τοξικό, με μεγάλη περιεκτικότητα σε υδράργυρο, σε ποσότητες που είναι επικίνδυνες για τον άνθρωπο.

Ο Λούι Ψυχογιός είχε λάβει την εξουσιοδότηση από τους διοργανωτές του 21 ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης να επιλέξει μια σειρά ντοκιμαντέρ τα οποία εστιάζουν στην οικολογική υποβάθμιση του πλανήτη μας στο όνομα της ανάπτυξης και του γρήγορου πλουτισμού. Ανάμεσα στις ταινίες που επέλεξε ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης είναι και οι εξής:

-Chasing Coral του Τζεφ Ορλόφσκι (ΗΠΑ, 2017). Υποβρύχια περιπέτεια που εκτυλίσσεται στους
κοραλλιογενείς ύφαλους του κόσμου.

-Blackfish της Γκαμπριέλα Κάουπερθγουεϊτ (ΗΠΑ, 2013): Μια φάλαινα όρκα σκοτώνει τον εκπαιδευτή
της στο αμερικανικό θαλάσσιο πάρκο SeaWorld. Το ντοκιμαντέρ καταγράφει το πώς και το γιατί του
γεγονότος.

-What the Health των Κιπ Άντερσεν & Κίγκαν Κουν (ΗΠΑ, 2017): Η ταινία αποκαλύπτει μια “συνομωσία” οργανισμών υγείας, φαρμακοβιομηχανιών, εταιριών ζωικών προϊόντων αλλά και κυβερνητικών φορέων.

-Earthlings του Σον Μόνσον (ΗΠΑ, 2005). Μια ταινία-σοκ σε αφήγηση του Χοακίν Φίνιξ που αποκαλύπτει με κρυφές κάμερες εικόνες φρίκης για την εκμετάλλευση των ζώων από τον άνθρωπο.

-An Inconvenient Truth του Ντέιβιντ Γκούγκενχαϊμ (ΗΠΑ, 2006): Βραβευμένο με Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ το φίλμ παρακολουθεί τον πρώην Αντιπρόεδρο των ΗΠΑ Αλ Γκορ.

-End of the Line του Ρούπερτ Μάρεϊ (Ηνωμένο Βασίλειο, 2009): Το φίλμ προειδοποιεί πως το μεγαλύτερο ποσοστό της θαλάσσιας ζωής θα έχει εξαφανιστεί ως το 2048 λόγω της υπεραλίευσης.