Οι συμβουλές του ΕΒΕΘ για την κατοχύρωση των εμπορικών σημάτων

Ενδιαφέρουσες επισημάνσεις στην ημερίδα

Την αναγκαιότητα κατοχύρωσης του εμπορικού σήματος, που πολλές φορές παραβλέπουν ή αμελούν οι επιχειρήσεις, υπογράμμισαν όλοι οι ομιλητές στην εκδήλωση για τα εμπορικά σήματα και τις γεωγραφικές ενδείξεις στα προϊόντα, που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης.

Την εκδήλωση διοργάνωσαν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και ο Δικηγορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, με τη συνεργασία του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO).

Ειδικότερα, η κα Σοφία Μανανά, Γεωπόνος, Προϊσταμένη τμήματος ΠΟΠ-ΠΓΕ-ΕΠΙΠ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, αναφέρθηκε αναλυτικά στις γεωγραφικές ενδείξεις ΠΟΠ-ΠΓΕ, υπογραμμίζοντας ιδιαίτερα τα πλεονεκτήματα τους. Αυτά συμπυκνώνονται στο ότι το όνομα διατηρείται και προστατεύεται για προϊόντα που αντιπροσωπεύουν τις προδιαγραφές και παράγονται εντός οριοθετημένης γεωγραφικής ζώνης. Επίσης, η προστασία παρέχεται και επιβάλλεται από αρμόδιες, δημόσιες αρχές, ενώ το όνομα δεν χορηγείται σε έναν παραγωγό, αλλά σε οποιονδήποτε παράγει το προϊόν με βάση τις προδιαγραφές του. Η κατοχύρωση ΠΟΠ-ΠΓΕ παρέχει εγγυήσεις προς τον καταναλωτή για την καταγωγή, την ποιότητα και την αυθεντικότητα του προϊόντος. Η Ελλάδα έχει κατοχυρώσει 106 ονομασίες ως ΠΟΠ και ΠΓΕ, εκ των οποίων οι 76 αφορούν προϊόντα ΠΟΠ και 30 προϊόντα ΠΓΕ. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται 30 ελαιόλαδα, 11 επιτραπέζιες ελιές, 21 τυριά, 33 φρούτα-λαχανικά-ξηροί καρποί-όσπρια, 2 κρέατα, 2 μέλια και 7 λοιπά προϊόντα.

Η κα Νότα Γεωργοπούλου, Νομικός στη Διεύθυνση Σημάτων Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, περιέγραψε μεταξύ άλλων τις προϋποθέσεις έγκρισης σήματος με γεωγραφική ένδειξη, που είναι οι εξής:
– Να μην αποτελείται το σήμα μόνο από γεωγραφική ένδειξη, αλλά και από άλλα διακριτικά στοιχεία, λεκτικά ή απεικονιστικά.
– Η γεωγραφική ένδειξη να μην είναι ήδη γνωστή για την οικεία κατηγορία προϊόντων/υπηρεσιών.
– Να μην τη συνδέει ο καταναλωτής με την προέλευση των συγκεκριμένων προϊόντων.
– Να μην μπορεί να παραπλανήσει τον καταναλωτή ως προς την γεωγραφική προέλευση των διακρινόμενων προϊόντων ή υπηρεσιών.
– Να μην συνίσταται ή εμπεριέχει όνομα κράτους.

Δείτε επίσης:   Κ.Μητσοτάκης: «Δεν υπάρχει περίπτωση για μεγάλο συνασπισμό με τη συμμετοχή του ΣΥΡΙΖΑ»

Το ευρωπαϊκό σύστημα προστασίας εμπορικών σημάτων παρουσίασε ο κ. Δημήτρης Μπότης, Αναπληρωτής Διευθυντής του Τμήματος Διεθνούς Συνεργασίας και Νομικών θεμάτων του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ (EUIPO) με έδρα το Αλικάντε της Ισπανίας. Ο κ. Μπότης αναφερόμενος στην χρήση γεωγραφικών όρων σε σήματα της ΕΕ, τόνισε ότι δεν είναι απαραίτητο η ονομασία να δηλώνει την πραγματική γεωγραφική προέλευση των προϊόντων. Επιπλέον, σημείωσε ότι οι γεωγραφικοί όροι, οι οποίοι είναι απλώς υποδηλωτικοί ή ευφάνταστοι, δεν απορρίπτονται.

Τον αθέμιτο ανταγωνισμό που αναπτύσσεται γύρω από τα προϊόντα ΠΟΠ, ΠΓΕ και τους γεωγραφικούς όρους περιέγραψε ο κ. Χρήστος Χρυσάνθης, Επίκουρος Καθηγητής του Εμπορικού Δικαίου της Νομικής Σχολής Αθηνών, με ειδίκευση στη Βιομηχανική Ιδιοκτησία.

Χαιρετισμό στην αρχή της εκδήλωσης απηύθυναν ο Ά Αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ κ. Μανώλης Βλαχογιάννης και ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κ. Στάθης Κουτσοχήνας. Ο τελευταίος μάλιστα τόνισε πως μακροχρόνιες και πολυδάπανες διαφημιστικές εκστρατείες κινδυνεύουν άμεσα με ένα μη κατοχυρωμένο εμπορικό σήμα, επισημαίνοντας ότι χρειάζεται αδιάκοπη εγρήγορση από την πλευρά των επιχειρήσεων, προκειμένου να μην επιτρέπουν τυχόν προσπάθεια αντιγραφής του εμπορικού σήματος τους.

Σχετικές δημοσιεύσεις