ΟΛΘ: Στη Βουλή η αναθεωρημένη σύμβαση

Ποια είναι τα επόμενα βήματα

Ημέρα διπλού ενδιαφέροντος είναι η σημερινή για τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), καθώς σήμερα αναμένεται να εκλεγεί το νέο μεταβατικό διοικητικό συμβούλιο (ΔΣ) της εταιρείας, αλλά και να ξεκινήσει στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής η συζήτηση επί της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης του 67%, με εισηγητές τους βουλευτές Δημήτρη Μάρδα και Ιωάννη Πλακιωτάκη.

Αναλυτικότερα, στις 12 το μεσημέρι ξεκινούν εκ νέου βάσει προγράμματος οι εργασίες της έκτακτης γενικής συνέλευσης του ΟΛΘ, οι οποίες είχαν διακοπεί στις 25 Ιανουαρίου, προκειμένου να υπάρξει επαρκής χρόνος, ώστε οι εγκριθείσες (στην ίδια γενική συνέλευση) τροποποιήσεις καταστατικού ν΄ αναρτηθούν και να επικυρωθούν στο ΓΕΜΗ. Πριν από τη γενική συνέλευση αναμένεται να ολοκληρωθεί και τυπικά η διαδικασία παραίτησης των μελών του σημερινού διοικητικού συμβουλίου, ώστε ακολούθως το σώμα των μετόχων να εκλέξει εκτός απροόπτου το νέο μεταβατικό ΔΣ.

Μόλις η αναθεωρημένη σύμβαση εγκριθεί από τη Βουλή των Ελλήνων, θα ακολουθήσουν τα βήματα του οικονομικού κλεισίματος της συναλλαγής και της παράδοσης των ηνίων στη νέα διοίκηση. Η κοινοπραξία που πλειοδότησε για το 67% του λιμένος αναμένεται να «πάρει το τιμόνι» μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου ή τις αρχές Μαρτίου.

Υπενθυμίζεται ότι η Σύμβαση Αγοραπωλησίας Μετοχών (ΣΑΜ) για τη μεταβίβαση του 67% του ΟΛΘ στη «South Europe Gateway Thessaloniki» (σ.σ. την εταιρεία ειδικού σκοπού, που σύστησε η κοινοπραξία «Deutsche Invest Equity Partners GmbH», «Belterra Investments Ltd» και «Terminal Link SAS»), είχε υπογραφεί στις 21 Δεκεμβρίου στα γραφεία του ΤΑΙΠΕΔ. Στη συνέχεια, οι υπογραφές στην αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΘ και Δημοσίου μπήκαν στις 2 Φεβρουαρίου.

Πριν από τη μεταβίβαση του 67% των μετοχών του ΟΛΘ, ο Οργανισμός λειτουργούσε τις λιμενικές υποδομές και παράλληλα ήταν δημόσια αρχή υπεύθυνη για το λιμάνι, δηλαδή ο ελέγχων και ο ελεγχόμενος ταυτόχρονα. Η αρχική σύμβαση παραχώρησης που είχε υπογραφεί το 2001 μεταξύ ΟΛΘ και ελληνικού Δημοσίου είχε διάρκεια 50 ετών. Η νέα τροποποιημένη σύμβαση, στην οποία προβλέπεται η αφαίρεση των διοικητικών αρμοδιοτήτων από τον ιδιώτη ΟΛΘ πλέον και παράλληλα η ρύθμιση των σχέσεών του με το ελληνικό Δημόσιο, λήγει το 2051, με επιστροφή όλων των λιμενικών υποδομών και εξοπλισμού στο ελληνικό Δημόσιο.

Δείτε επίσης:   Ως ύποπτοι καλούνται Δούρου, Ψινάκης και άλλοι 18 από τον Εισαγγελέα για το Μάτι

Στην αιτιολογική έκθεση σχεδίου νόμου για την κύρωσης της τροποποίησης, που φέρει τις υπογραφές των υπουργών Εσωτερικών, Παναγιώτη Σκουρλέτη, Εργασίας, Εφης Αχτσιόγλου, Δικαιοσύνης, Σταύρου Κοντονή και Ναυτιλίας, Παναγιώτη Κουρουμπλή, καθώς και του αναπληρωτή υπουργού ΟΙκονομικών, Γεώργιου Χουλιαράκη, ρυθμίζονται νομικά θέματα που σχετίζονται με τη μεταβίβαση, την εποπτεία, ζητήματα δημοσίου συμφέροντος, διασφάλισης του κοινόχρηστου χαρακτήρα της λιμενικής ζώνης, λιμενικών τελών, ανάθεσης συμβάσεων από την ΟΛΘ, ανταποδοτικών τελών κτλ.

Μεταξύ άλλων στην εισαγωγή της αιτιολογικής έκθεσης αναφέρεται ότι η αναθεώρηση της σύμβασης «δεν κρίθηκε σκόπιμο να επηρεάσει και δεν έχει επηρεάσει» το πλήρες, αποκλειστικό και αδιαμφισβήτητο δικαίωμα κυριότητας του ελληνικού δημοσίου επί της χερσαίας λιμενικής ζώνης, των γηπέδων που τη συναποτελούν και (…)των επ΄αυτής κτηρίων και εγκαταστάσεων, ούτε «τον χαρακτήρα της χερσαίας λιμενικής ζώνης ώς δημόσιου κοινόχρηστου πράγματος». Στη σύμβαση ορίζεται επίσης ότι ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει την υποχρέωση υλοποίησης επενδύσεων ύψους 180 εκατ. ευρώ, ενώ προσδιορίζονται συγκεκριμένοι στόχοι ετήσιας διακίνησης εμπορευμάτων.

Υπενθυμίζεται ότι εκτός από το τίμημα των 231,926 εκατ. ευρώ που θα καταβληθεί για την παραχώρηση του 67% των μετοχών του ΟΛΘ και τις υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ, η συνολική αύξηση εσόδων της ΟΛΘ κατά το διάστημα έως το 2026 υπολογίζεται -βάσει του κεντρικού σεναρίου μελέτης (Ιούνιος 2017) του ΙΟΒΕ- στα 834 εκατ. ευρώ, τα οποία αντιστοιχούν σε καθαρά κέρδη 698 εκατ. στο ίδιο χρονικό διάστημα. Τα δε συνολικά έσοδα του δημοσίου (πλέον του τιμήματος) εκτιμάται ότι θα ανέλθουν ως το 2026 σε 234 εκατ. ευρώ (κεντρικό σενάριο), ενώ το καθαρό δημοσιονομικό όφελος υπολογίζεται σε 216 εκατ. ευρώ και τα επιπλέον έσοδα στο οικοσύστημα του λιμανιού σε 367,8 εκατ. ευρώ. Αναμένεται δε, βάσει της έκθεσης του ΙΟΒΕ, επαύξηση του ΑΕΠ κατά 1,47 δισ. ευρώ έως το 2026 (κεντρικό σενάριο), τα οποία με το αισιόδοξο σενάριο φτάνουν στα 1,93 δισ. ευρώ._

Σχετικές δημοσιεύσεις