ContraVento Quintet: …από την ύλη των ονείρων…

Στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης Ενταγμένη στον Κύκλο Μουσικής Δωματίου είναι η συναυλία που θα δώσει το ContraVento Quintet στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης τη Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 2018. Φτιαγμένα …από την ύλη των ονείρων… είναι το ιδιαίτερα τρυφερό Νανούρισμα για βιολί και πιάνο (1908) του μεγαλοφυούς Θεσσαλονικιού συνθέτη και ποιητή Αιμίλιου Ριάδη, εκπροσώπου της Ελληνικής Εθνικής […]

Στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Ενταγμένη στον Κύκλο Μουσικής Δωματίου είναι η συναυλία που θα δώσει το ContraVento Quintet στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης τη Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 2018.
Φτιαγμένα …από την ύλη των ονείρων… είναι το ιδιαίτερα τρυφερό Νανούρισμα για βιολί και πιάνο (1908) του μεγαλοφυούς Θεσσαλονικιού συνθέτη και ποιητή Αιμίλιου Ριάδη, εκπροσώπου της Ελληνικής Εθνικής Μουσικής Σχολής, σε μεταγραφή του Δημοσθένη Φωτιάδη, καθώς και δύο άγνωστα αλλά έξοχα κουιντέτα: το Κουιντέτο έργο 16 σε ντο ελάσσονα (1874) του Γερμανού Hermann Goetz και το Κουιντέτο έργο 3 σε μι ελάσσονα (1886) του Αυστριακού Josef Labor. Στη ρομαντική τους υφή αντιπαρατίθενται, συναρμόζονται και μεταπλάθονται πλήθος μουσικοποιητικών ποιοτήτων και ψυχοσυναισθηματικών εκφράσεων.

Οι συνθέτες

Ο Αιμίλιος (Ελευθεριάδης) Ριάδης (1880-1935), μετά τις σπουδές στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Μονάχου, έζησε στο Παρίσι και συνδέθηκε με τον Maurice Ravel, που τον αποκαλούσε «ο μεγαλοφυής μαθητής μου». Στη Θεσσαλονίκη επέστρεψε με την έναρξη του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου, εγκαταλείποντας διθυραμβικές κριτικές, εκδόσεις από γνωστούς οίκους και πρώτες εκτελέσεις από επιφανείς Γάλλους. Διορίστηκε καθηγητής στο νεοσύστατο Κρατικό Ωδείο, αναλαμβάνοντας το 1918 υποδιευθυντής του. Μοναχικός και μυστηριώδης, με ενδιαφέρον για την κινεζική και την αρχαία αιγυπτιακή μουσική, την παραδοσιακή ιαπωνική ποίηση και εμπνευσμένος από το δημοτικό τραγούδι, εισήγαγε στις συνθέσεις του στοιχεία των γραμμικών μελισμάτων και των ανατολικών υφών.

Ο Hermann Goetz (1840-1876) ξεκίνησε αρχικά με σπουδές θεολογίας και μαθηματικών στη γενέτειρά του Königsberg της Ανατολικής Πρωσίας, αλλά σύντομα στράφηκε στο πιάνο και τη σύνθεση. Στο κουιντέτο που παρουσιάζεται στη συναυλία, το οποίο είναι το τελευταίο έργο μουσικής δωματίου που έγραψε, έχοντας μάλιστα γνώση του επικείμενου θανάτου του από φυματίωση, διακρίνονται ο λυρισμός, η διαύγεια και η εσωστρέφεια της αριστοτεχνικής γραφής του, καθώς και επιδράσεις των Mozart, Μendelssohn, Schumann, Chopin και Brahms. Αν και έργα του Goetz παρουσιάστηκαν από τον Mahler, ο συνθέτης παρέμεινε στην αφάνεια ως το 1990.

Διαβάστε επίσης  Το Spotify προσθέτει ολόκληρα video clips στην εφαρμογή

Ο Josef Labor (1842-1924), από το Hořovice της Βοημίας, σπούδασε στο Ινστιτούτο Τυφλών της Βιέννης, έχοντας χάσει την όρασή του από ευλογιά όταν ήταν τριών ετών. Ως πιανίστας συναυλιών γνώρισε τον επίσης τυφλό βασιλιά Γεώργιο V του Ανόβερου, που τον έχρισε Πιανίστα της Βασιλικής Μουσικής Δωματίου. Η πρωτοτυπία του κουιντέτου που παρουσιάζεται στη συναυλία οφείλεται στο αξιοσημείωτο γεγονός ότι αποτελεί ένα από τα λίγα έργα όπου το κοντραμπάσο έχει σημαντικό ρόλο με εξαιρετικά σόλο.

Οι ερμηνευτές

To σύνολο ContraVento Quintet αποτελείται από καταξιωμένους μουσικούς της Κρατικής Ορχήστρας και της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Θεσσαλονίκης, διδάσκοντες του Κρατικού Ωδείου και του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με πολυδιάστατη καλλιτεχνική δραστηριότητα ως σολίστ, μέλη συνόλων μουσικής δωματίου και ορχηστρών, με εμφανίσεις σε Ελλάδα και το εξωτερικό, βραβεία, διακρίσεις και έντονο διδακτικό και ερευνητικό έργο: Χριστίνα Σιδηροπούλου πιάνο, Εύη Δελφινοπούλου βιολί, Δημοσθένης Φωτιάδης βιόλα, Dmitry Gudimov βιολοντσέλο, Ευγένιος Πολίτης κοντραμπάσο.

Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης: Κτίριο Μ2 – Φουαγιέ
Παράσταση: Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 2018, ώρα 21:00
Τιμές εισιτηρίων: 10€, 5€ (μειωμένο)