Εκθεση φωτογραφίας του ΑΠΘ για την Πόλη στην Στουτγκάρδη

«Η Κωνσταντινούπολη των Jean Pascal Sebah & Polycarpe Joaillier (1890-1900) από την Τρικόγλειο Βιβλιοθήκη του ΑΠΘ»

Μετά την Κωνσταντινούπολη, εκτός συνόρων «ταξιδεύει» και πάλι η έκθεση φωτογραφίας «Η Κωνσταντινούπολη των Jean Pascal Sebah & Polycarpe Joaillier (1890-1900) από την Τρικόγλειο Βιβλιοθήκη του ΑΠΘ». Τη σκυτάλη παίρνει αυτή τη φορά η πρωτεύουσα του ομοσπονδιακού κρατιδίου της Βάδης – Βυρτεμβέργης στη Γερμανία, Στουτγκάρδη.

H Κεντρική Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης του ΑΠΘ σε συνεργασία με την οργάνωση της ΑΧΕΠΑ στη Στουτγκάρδη, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και την Αγιορειτική Εστία παρουσιάζουν την έκθεση στους ομογενείς της Στουτγκάρδης, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να δουν για πρώτη φορά το αρχειακό υλικό των δύο φωτογράφων, που αποτύπωσαν με τον φακό τους εντυπωσιακές, άγνωστες και άκρως γοητευτικές πτυχές της Πόλης της τελευταίας δεκαετίας του 19ου αιώνα. Η έκθεση υποστηρίζεται και από τον ελληνικό ραδιοφωνικό σταθμό Pulse Στουτγκάρδης.

Στην έκθεση παρουσιάζονται 50 φωτογραφίες, προερχόμενες από τη Φωτοθήκη της Τρικογλείου Βιβλιοθήκης, των Jean Pascal Sebah (1872-1947) και Polycarpe Joaillier (1848-1904), οι οποίοι δημιούργησαν το φωτογραφικό εργαστήριο Sebah & Joaillier και ασχολήθηκαν κυρίως με τη φωτογράφιση της Κωνσταντινούπολης και της Αιγύπτου. Οι δύο φωτογράφοι επιδίωκαν να παράγουν εντυπωσιακά φωτογραφικά λευκώματα, τα οποία προορίζονταν να πουληθούν σε επισκέπτες από τη Δύση που γοητεύονταν από το φυσικό περιβάλλον και τα μνημεία του παρελθόντος. Ωστόσο, σε κάποιες από τις φωτογραφίες εμφανίζονται δείγματα της πρόθεσής τους να δημιουργήσουν όχι μόνο ντοκουμέντα, αλλά και έργα τέχνης.

Στο κείμενο των επιμελητών της έκθεσης, Θοδωρή Μάρκογλου, Αντώνη Σαραγιώτη, και Μαρίας Φαρμάκης, μεταξύ άλλων, υπογραμμίζεται: «Οι εικόνες με τα χαρακτηριστικά της καρτ ποστάλ είναι συγχρόνως και απόπειρες διαχείρισης του φωτός και της σκιάς στη σύνθεση. Είναι ηθογραφικές και εθνογραφικές, αλλά ταυτόχρονα η παρουσία της ανθρώπινης μορφής ‘‘καδράρεται’’ σ’ ένα μελαγχολικό, συμβολικό, ενίοτε σουρεαλιστικό, τοπίο, εικόνες δηλαδή τουριστικές, αλλά με βαθιά εικαστικό χαρακτήρα. Η διττή αυτή φύση καθιστά τις εικόνες αυτές ξεχωριστές ακόμη και σήμερα, όχι μόνο ως ντοκουμέντα της εποχής και ως δείγματα της τεχνολογίας της, αλλά και ως προσπάθειες της φωτογραφίας του 19ου αιώνα να ανυψωθεί στο επίπεδο των καλών τεχνών».

Δείτε επίσης:   «Η πόρνη από πάνω» με την Κατερίνα Διδασκάλου στο θέατρο Αυλαία

Σημειώνεται ότι το σπάνιο αυτό φωτογραφικό υλικό εκτέθηκε για πρώτη φορά από τον Απρίλιο έως τον Ιούνιο του 2017 στη Θεσσαλονίκη, στον εκθεσιακό χώρο της Αγιορειτικής Εστίας, μεταφέρθηκε τον Οκτώβριο του 2017 στην Κωνσταντινούπολη και, στη συνέχεια, παρουσιάστηκε (Μάιο-Ιούνιο 2018) στο Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης, εντυπωσιάζοντας το κοινό.

Η έκθεση θα εγκαινιαστεί την Πέμπτη 15 Νοεμβρίου 2018 και ώρα 20.30 (ώρα Ελλάδας), στην αίθουσα εκδηλώσεων της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας Αγίων Πέτρου και Παύλου, στη Στουτγκάρδη (Feuerbach), και θα διαρκέσει έως τις 2 Δεκεμβρίου 2018.

Συλλογή Ιωάννη Τρικόγλου

Η Συλλογή Ιωάννη Τρικόγλου αποτελεί δωρεά του ομογενή από την Αίγυπτο Ιωάννη Τρικόγλου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το 1963. Με τακτοποιημένο το ποικίλου περιεχομένου προσωπικό αρχείο του Ιωάννη Τρικόγλου, με ψηφιοποιημένο τον κατάλογο και πολλά αντικείμενα της συλλογής, το μέγεθος της Τρικογλείου Βιβλιοθήκης, της «κιβωτού της μνήμης του ελληνισμού», όπως αποκαλούσε ο δωρητής τη συλλογή του, στην πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης του ΑΠΘ περιλαμβάνει 14.012 τόμους βιβλίων, που αντιστοιχούν σε 10.783 ελληνικούς και ξενόγλωσσους τίτλους για την ελληνική ιστορία, κυρίως την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και τη Ναυμαχία του Ναυαρίνου, για την αρχαιολογία, τη λαογραφία, τη λογοτεχνία, τον περιηγητισμό, τον φιλελληνισμό και γενικότερα για τον ελληνισμό της Μεσογείου με πολλές σπάνιες εκδόσεις και λευκώματα (από το 1495 έως τα μέσα του 20ού αιώνα).

Related posts