Οι 10 νέες και καυτές τάσεις στην ευεξία το 2020

Από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ευεξίας

Τις 10 κορυφαίες τάσεις στην ευεξία για το 2020, οι οποίες θα έχουν τον ουσιαστικότερο αντίκτυπο στην παγκόσμια βιομηχανία ευεξίας που αποτιμάται σε 4,5 τρις. δολάρια, παρουσιάζει το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ευεξίας (GWS).

Οι τάσεις προέκυψαν από 550 ειδικούς από 50 έθνη που συμμετείχαν στο πρόσφατο Συμβούλιο, στους οποίους περιλαμβάνονται οικονομολόγοι, γιατροί, ακαδημαϊκοί, εκπρόσωποι του χώρου της τεχνολογίας και διευθύνοντες σύμβουλοι διεθνών οργανισμών από όλο το εύρος της ευεξίας.

Οι 10 τάσεις είναι οι ακόλουθες…

1. Η κιρκαδική υγεία σημαντικότερη από τον ύπνο

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής αψηφά τα βασικά στοιχεία της κιρκαδικής βιολογίας. Πρόκειται γι’ αυτό που έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε «βιολογικό ρολόι» και ο κιρκαδικός ρυθμός είναι η επιστημονική ονομασία του για τους ειδικούς.

Ακρογωνιαίος λίθος της κιρκαδικής επιστήμης είναι οι κύκλοι φωτός και σκότους, καθώς οι εσωτερικοί ρυθμοί μας ελέγχουν σχεδόν κάθε σύστημα στο σώμα μας, από τον κύκλο ύπνου μέχρι το μεταβολικό και ανοσοποιητικό σύστημα.

Οι κύκλοι αυτοί σήμερα έχουν διαταραχθεί. Οι ειδικοί προβλέπουν μικρότερη έμφαση στις λύσεις που στοχεύουν στον ύπνο/ κούραση και μεγαλύτερη στη βελτίωση της κιρκαδικής υγείας, έτσι ώστε όχι απλώς οι άνθρωποι να κοιμούνται αλλά να ενισχύονται τα πνευματικά και σωματικά συστήματα που ελέγχονται από το βιολογικό ρολόι.

Το φως θα γίνει πολύ πιο σημαντικό, από κιρκαδικό φωτισμό μέχρι τις κιρκαδικές δίαιτες και εφαρμογές που χρησιμοποιούν δόσεις φωτός σε ορισμένες ώρες ώστε να αντιμετωπισθεί το τζετ λαγκ.

Είναι πολύ πιθανό σε λίγα χρόνια, με ένα δείγμα αίματος, σάλιου ή ανάσας, να μπορεί να εντοπισθεί η ακριβής κατάσταση του κιρκαδικού ρολογιού των ταξιδιωτών και οι εφαρμογές θα τον ειδοποιούν για το πότε θα πρέπει να εκτίθεται σε φωτισμό ή στο σκοτάδι, πότε να κοιμάται και να σηκώνεται και πότε να τρώει και να ασκείται.

2. Αναπροσδιορισμός της γήρανσης

Οι ηλικίες των Baby boomers (άνω των 55 ετών), δεν είναι πλέον βαρετές, καθώς οι εκπρόσωποι της γενιάς αυτής είναι δραστήριοι, με επιχειρηματικά, αθλητικά και γενικά ενδιαφέροντα, καθώς έχουν τον κατάλληλο ελεύθερο χρόνο και χρήματα.

Σε χώρες όπως στις ΗΠΑ και την Ιαπωνία, οι boomers έχουν το μεγαλύτερο διαθέσιμο εισόδημα, δαπανούν 5 ώρες καθημερινά στα κινητά τηλέφωνα και ξοδεύουν περισσότερα στις διαδικτυακές αγορές από τους millennials. Όμως, δεν αντιπροσωπεύουν παρά το 10% των προϋπολογισμών μάρκετινγκ των επιχειρήσεων.

Το Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας προβλέπει ότι οι άνθρωποι άνω των 60 ετών θα διπλασιασθούν το 2050, από 12% στο 22%.

Οι καταναλωτές αυτοί έχουν περισσότερες ιατρικές ανησυχίες, και οι εταιρίες ανταποκρίνονται όλο και περισσότερο σε αυτές… με στυλ, παράγοντας, για παράδειγμα, προϊόντα ακράτειας με ελκυστικό σχεδιασμό που θυμίζουν το χώρο της μόδας, ή θρεπτικά ποτά με εξαιρετική γεύση, με το μότο «η μακροζωία έχει καλή γεύση».

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι όλο και περισσότερες εταιρίες θα επενδύσουν στην αγορά των boomers, προσφέροντας νέα προϊόντα και υπηρεσίες που αντιπροσωπεύουν τη ζωντάνια τους.

3. Η Ιαπωνία ηγείται των εξελίξεων στην ευεξία

H Ιαπωνία είναι το έθνος των αιωνόβιων καθώς έχει περισσότερους κατά κεφαλήν σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη χώρα στον κόσμο. Αυτό είναι αποτέλεσμα της κουλτούρας ευεξίας η οποία ενοποιεί τις αρχαίες θεραπευτικές παραδόσεις με την έξυπνη τεχνολογία / σχεδιασμό και την καινοτόμα κοινωνική πολιτική.

Η Ιαπωνία καινοτομεί στην «οικονομία μακροζωίας» βρίσκοντας λύσεις που μπορούν να βοηθήσουν όλους να γερνούν καλύτερα, είτε με τις νέες τεχνολογίες είτε με μια διαγενεακή κοινότητα. Η χώρα αναπτύσσει τεχνολογία γήρανσης, που περιλαμβάνει κοινωνικά ρομπότ με συναισθηματική και σωματική προσφορά στους ανθρώπους μεγάλης ηλικίας και με έξυπνη παρέα για τους μοναχικούς.

Μεταξύ άλλων, η Ιαπωνία πρωτοστατεί στην ανερχόμενη τάση της ευεξίας για διαμονή σε μοναστήρια, έχοντας ανοίξει για τους επισκέπτες εκατοντάδες βουδιστικούς ναούς, ακόμα και δημιουργώντας μια Airbnb εξειδικευμένη για διαμονή σε μοναστήρια (Terahaku).

Φέρνει δε στο προσκήνιο αρχαίες προσεγγίσεις ευεξίας της Ιαπωνίας όπως το Shojin Ryori, χορτοφαγικό γεύμα που ετοιμάζουν οι μοναχοί, ως έναν τρόπο διατροφής που αφορά αποκλειστικά και μόνο τον διαλογισμό.

4. Πνευματική ευεξία και τεχνολογία: Επανεξετάζοντας τη σχέση των 2

Η ενημέρωση για την ανάγκη αντιμετώπισης ζητημάτων ψυχικής υγείας έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, και σε αυτά περιλαμβάνονται προβλήματα ψυχικών και νευρολογικών ασθενειών αλλά αναδύονται και νέες κατηγορίες από το άγχος μέχρι την κατάθλιψη. Κοινά θέματα είναι το στρες που προκαλείται από την κλιματική αλλαγή και από την εργασία. Πέρυσι, ο ΠΟΥ αναγνώρισε το «burnout» («εξάνληση») ως επίσημη ιατρική διάγνωση.

Τα μεγαλύτερα εμπόδια σε τέτοιες περιπτώσεις είναι το στίγμα, ο χρόνος, το κόστος και η διαθεσιμότητα θεραπειών.

Ως αποτέλεσμα, ο δημόσιος και ιδιωτικός τομέας στον κόσμο επιχειρεί να δώσει λύσεις. Σήμερα υπάρχουν σχεδόν 10.000 εφαρμογές για την ψυχική υγεία στην αγορά, με περιεχόμενο που ξεκινά από τη συμπεριφορική καθοδήγηση μέχρι το διαλογισμό.

Μάλιστα, ορισμένες start-up προσφέρουν αντίστοιχες υπηρεσίες με τη μορφή παιχνιδιού, μια τάση που παρουσιάζει άνθιση στα κοινά νεαρής ηλικίας.

Η τεχνολογία στην υπηρεσία της ψυχικής υγείας θα γίνει κανόνας, προβλέπουν οι ειδικοί, εκτιμώντας ότι το ερχόμενο έτος θα υπάρξει έκρηξη στην υιοθέτηση τηλε-υγείας, τόσο σε χώρους ψυχικής υγείας όσο και ως πρωταρχική περίθαλψη.

5. Ενεργειακές θεραπείες

Η παραδοσιακή επιστήμη των φαρμάκων και οι πρακτικές ευεξίας από την αρχαιότητα αρχίζουν να συγκλίνουν σήμερα. Ερευνητές ανακαλύπτουν ότι το ανθρώπινο σώμα αποτελεί ένα σύνθετο πεδίο βιολογίας που συντίθεται από ηλεκτρομαγνητικές συχνότητες και κύματα φωτός που εξυπηρετούν στον έλεγχο της κεντρικής φυσικής και ψυχικής λειτουργίας.

Έτσι, αναδύονται τα ενεργειακά φάρμακα, και στο μέλλον ο κόσμος της ιατρικής και της ευεξίας θα παράγουν από κοινού καινοτόμα εργαλεία και τεχνολογίες για τη βελτίωση των ενεργειακών πεδίων του ανθρώπου, προλαμβάνοντας ασθένειες και ενισχύοντας την καλή υγεία. Οι θεραπείες συχνοτήτων είναι ηλεκτρομαγνητικές και άλλες που σχετίζονται με το φως και τον ήχο.

Οι ειδικοί προβλέπουν ότι όλο και περισσότεροι προορισμοί ευεξίας θα μετατραπούν σε «υψηλής ενέργειας», προσφέροντας περισσότερα αρχαία ενεργειακά σκευάσματα, πιο σύγχρονες ενεργειακές τεχνολογίες και πιο διασυνδεδεμένες αρχαίες και σύγχρονες λύσεις.

6. Η οργανωμένη θρησκεία στην ευεξία

Η πίστη ενσωματώνεται όλο και περισσότερες στις τελευταίες τάσεις στην ευεξία, πράγμα που υποδηλώνει τη μετατόπιση από την προβολή του δώματος ως ματαιοδοξία.

Η οργανωμένη θρησκεία, με το ενδιαφέρον για την υγεία και την άσκηση σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, θέτει τις βάσεις για μια νέα θεώρηση των παλαιών τελετουργιών.

Για ορισμένες εκκλησίες, συναγωγές και μοναστήρια, η υιοθέτηση αυτή απλώς αντιπροσωπεύει την επιθυμία να νιώσει κανείς καλύτερα και τη διάθεση λήψης προληπτικών μέτρων για την υγεία.

Ενώ το μεγαλύτερο κομμάτι της τάσης αυτής εξαρτάται από ανεξάρτητες εκκλησίες και start-up, θα αρχίσουμε να καταγράφουμε μεγα-εκκλησίες, εθνικούς θρησκευτικούς οργανισμούς και ηγέτες που επηρεάζουν τον κόσμο, να αγκαλιάζουν την τάση αυτή.

Ορισμένα ιδρύματα αρχίζουν να αντιλαμβάνονται τις πρωτοβουλίες υγείας και ευεξίας ως κρίσιμο σημείο στην καλή υγεία των ενοριτών.

7. Εργασία και ευεξία

Το τρέχον μοντέλο διακοπών είναι η σκληρή δουλειά για μια εβδομάδα ξεκούραστων διακοπών το χρόνο. Το μοντέλο αυτό δεν λειτουργεί για πολλούς πλέον, καθώς η εργασία συχνά δεν έχει ωράριο και πολλοί εργαζόμενοι απασχολούνται απομακρυσμένα χωρίς επίσημο χρόνο διακοπών.

Η πραγματικότητα είναι ότι ολο και περισσότεροι άνθρωποι έχουν ανάγκη διακοπές για γνήσια ευεξία όμως δεν γίνεται να σταματήσουν να εργάζονται.

Το νέο κόνσεπτ διακοπών θα ήταν μια απόδραση ευεξίας, όπου οι ημέρες της εργασίας και της ευεξίας συνδυάζονται σε προορισμούς που το κάνουν εφικτό με δημιουργικό τρόπο.

Σε μια τέτοια απόδραση περιλαμβάνεται εργασία για μερικές ώρες της ημέρας (με εξαιρετικούς χώρους εργασίας και τεχνολογία) αλλά και πρόγραμμα εμπειριών ευεξίας (υγιεινή διατροφή, ενεργητικότητα, χρόνος στη φύση, ύπνος, ανθρώπινες σχέσεις κτλ.).

Η διάρκεια του νέου τύπου απόδρασης θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 3 εβδομάδες.

8. Η έκρηξη της γονιμότητας

Τα θέματα γονιμότητας δεν είναι πλέον ταμπού. Τα τελευταία χρόνια, διασημότητες δημοσιοποιούν τις προσωπικές τους εμπειρίες σε αυτό το κομμάτι, πολλές χώρες διευρύνουν τις υπηρεσίες υγείας τεχνητής γονιμοποίησης, ενώ πολλές start-up στη Silicon Valley επιχειρούν να επιλύσουν κάθε ζήτημα που αφορά τη γονιμότητα.

Η υπογεννητικότητα είναι γεγονός σε χώρες όπως η Αγγλία, η Ιαπωνία και οι ΗΠΑ, και οι λόγοι στους οποίους οφείλεται είναι η αναβολή εγκυμοσύνης από τις γυναίκες για μεγαλύτερες ηλικίες και η χαμηλή ποιότητα σπέρματος στους άνδρες.

Οι σύγχρονες θεραπείες δεν αυξάνουν απλώς τις πιθανότητες σύλληψης αλλά επιχειρούν να κάνουν τη διαδικασία διασκεδαστική. Πολλές κλινικές μοιάζουν πλέον με κέντρα σπα.

Μέχρι σήμερα, οι start-up που ασχολούνται με την υγεία της γυναίκας πιστεύεται ότι έχουν διασφαλίσει επενδύσεις 1 δισ. δολαρίων και από αυτά το 60% αφορά τη γονιμότητα ή την εγκυμοσύνη.

9. Μουσική ευεξίας

Ο διαλογισμός με τη μουσική γίνεται από πολλούς ανθρώπους όμως οι περισσότεροι δεν κατανοούν πόσο ισχυρές ιατρικές αποδείξεις υπάρχουν για τη θεραπεία που προσφέρει.

Η μουσική ως θεραπεία επαναπροσδιορίζεται πλέον από νέες τεχνολογίες και αποτελεί μία από τις πιο καυτές τάσεις στην ευεξία, ενώ κόνσεπτ ευεξίας διεισδύουν στη μαζική μουσική βιομηχανία με λίστες τραγουδιών που μειώνουν το στρες και βοηθούν στον ύπνο, για παράδειγμα.

Μάλιστα, παρατηρείται άνθιση της γεννητικής μουσικής, με εφαρμογές που βάσει βιολογικών, ψυχολογικών και άλλων δεδομένων δημιουργούν εξατομικευμένο ηχητικό περιβάλλον.

10. Η επιστήμη πίσω από τη βιομηχανία ευεξίας

Η ευεξία είναι εκ φύσεως μια καταναλωτική βιομηχανία καθώς εξελίχθηκε ως συμπληρωματική των παραδοσιακών θεραπειών με φάρμακα όταν αυτές δεν αντιμετώπιζαν σημεία όπως η πρόβλεψη, οι αλλαγές τρόπου ζωής ή η ψυχική ευεξία.

Όμως επειδή αποτελεί μια υπερ-καταναλωτική αγορά ύψους 4,5 τρις. δολαρίων, κυκλοφορούν πάρα πολλοί αβάσιμοι ισχυρισμοί σχετικά με ψευδο-επιστημονικά προϊόντα, πολλά εκ των οποίων μπορεί απλώς να μην είναι αποτελεσματικά, όμως άλλα μπορεί να προκαλούν βλάβες στον ανθρώπινο οργανισμό.

Η βιομηχανία έχει φτάσει σε ένα σημείο ωριμότητας, ώστε να απαιτείται να ρυθμιστεί. Έτσι, προβλέπεται να αυξηθούν οι οργανισμοί επιτήρησης πρακτικών ευεξίας, οι οποίοι θα επιδιώκουν να αποκαταστήσουν την αλήθεια σχετικά με τις αναγνωρισμένες προσεγγίσεις ευεξίας και τους τσαρλατάνους που δυσφημίζουν την ευεξία.

Οι ειδικοί εκτιμούν ότι θα αναδυθούν νέες πλατφόρμες στο διαδίκτυο για τη διατύπωση παραπόνων, περισσότερες ιστοσελίδες διαπίστευσης κτλ.

Συντάκτης 

Σχετικές δημοσιεύσεις