Συμβουλές για την φροντίδα ηλικιωμένων (δεύτερο μέρος)

του Δρ. Νικόλαου Στεργίου

Πολλές φορές με ρωτάνε ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος άσκησης για ηλικιωμένους. Άμεσα απαντάω περπάτημα. Εάν μάλιστα μπορεί ο ηλικιωμένος να περπατάει στο ρυθμό κάποιας μουσικής ακόμα καλύτερα. Αυτό βοηθάει τον ηλικιωμένο να επαναφέρει εκείνους τους υγιείς χρονορυθμούς που έχουν βρεθεί ότι υπάρχουν μεταξύ διαδοχικών βημάτων. Η μουσική έχει γενικότερα τέτοιους χρονορυθμούς. Επίσης κάτι τέτοιο μπορεί να επιτευχθεί εάν ο ηλικιωμένος περπατάει μαζί με κάποιο άλλο υγιές άτομο. Σταδιακά αφομοιώνει τους χρονορυθμούς του υγιούς ατόμου και μετά από 3-4 εβδομάδες έχει επαναφέρει τους δικούς του σε υγιή επίπεδα.

Η έρευνα μας έχει επίσης αποδείξει ξεκάθαρα ότι όταν γερνάμε οι χρονορυθμοί μας στην βάδιση γίνονται σταδιακά ασταθείς και χάνουν τα υγιή τους χαρακτηριστικά. Αυτό οδηγεί σε πτώσεις. Εμείς λοιπόν πρέπει να τους διατηρήσουμε σε υγιή επίπεδα.

Τώρα εάν ο ηλικιωμένος έχει περισσότερο χρόνο, διάθεση, και ικανότητα, ο χορός ιδιαίτερα μαζί με καποιον άλλο βοηθάει αφάνταστα. Τέτοιος χορός μπορεί να είναι βαλς, τανγκό, κλπ. Γενικότερα οτιδήποτε γίνεται με καποιον άλλον μαζί. Αυτού του είδους η άσκηση έχει βρεθεί ότι βοηθάει αφάνταστα στην διατήρηση και την επαναφορά των υγιών χρονορυθμών της βάδισης. Επίσης γενικότερα βοηθάει στην διατήρηση της υγείας όλων των χρονορυθμών που υπάρχουν στο σώμα μας όπως αυτών του καρδιακού παλμού (μεταξύ διαδοχικών χτύπων της καρδιάς), την αναπνοής (μεταξύ διαδοχικών αναπνοών), κλπ. Γνωρίζουμε ότι όλοι αυτοί οι ρυθμοί συνδέονται μεταξύ τους και βελτιώσεις σε έναν από αυτούς, βοηθάει όλους τους άλλους.

Μια ακόμα άσκηση που έχει βρεθεί ότι βοηθάει αφάνταστα στην διατήρηση της υγείας των χρονορυθμών μας είναι τα βάρη. Ο Όλιβερ Σακς, ένας από τους πιο διάσημους νευρολόγους στο κόσμο, έκανε βάρη μέχρι να πεθάνει για να διατηρήσει τις νευρομυικές του ικανότητες και τους χρονορυθμούς του σε πλήρη υγεία. Παρεμπιπτόντως και για όσους θυμούνται, στην ταινία Ξυπνήματα (1990) τον Όλιβερ Σακς τον υποδύεται ο Ρόμπιν Γουίλιαμς. Σε επόμενο άρθρο μου θα σας γράψω και πως πρέπει να κάνει βάρη ένας ηλικιωμένος. Θα κλείσω σημειώνοντας ότι η έρευνα μας έχει επίσης δείξει ότι η προπόνηση με βάρη ενεργεί ευεργετικότατά στην σκλήρυνση κατά πλάκας.

Ο Δρ. Νικόλαος Στεργίου είναι:

Assistant Dean of the Division of Biomechanics and Research Development at the University of Nebraska at Omaha

Distinguished Community Research Chair and Professor of the Department of Biomechanics at the University of Nebraska at Omaha

Director of the Biomechanics Research Building and the Center for Research in Human Movement Variability at the University of Nebraska at Omaha

Professor of the Department of Environmental Agricultural and Occupational Health of the College of Public Health at the University of Nebraska Medical Center

Συντάκτης 

Σχετικές δημοσιεύσεις